П рез последната година еуфорията около електрическия преход се охлади значително. Много производители отложиха плановете за пълна електрификация на автомобилите си, а някои открито започнаха да призовават за преразглеждане на предвидените в Европа забрани за продажба на нови коли с ДВГ.
Това решение обаче ще трябва да бъде взето от новия състав на Европейската комисия (ЕК), който в момента е в процес на одобрение. По време на изслушването си, кандидатът за нов еврокомисар по устойчивия транспорт Апостолос Цицикостас беше категоричен – отлагане на забраната за 2035 г. не трябва да има. И още – дори не трябва да се правят никакви смекчавания на вече приетите текстове, съобщава Electrek.
Това включва и предвидените междинни стъпки от сега до 2035 г. Цицикостас казва по време на изслушването си пред Транспортната комисия на Европейския парламент, че няма да има отлагане и на ограниченията за емисиите, които са предвидени за следващата година.
„Имаме конкретни правила и цели, които искаме да реализираме и трябва да се придържаме към плана. В противен случай Европейският съюз няма да изпрати послание на стабилност и доверие. Знаем много добре, че технологиите се развиват“, казва Цицикостас, който вече получи нужните одобрения и ще бъде в състава на ЕК.
Според него „трябва да положим всички възможни усилия, за да помогнем на сектора да оцелее. Индустриалният план ще даде отговори на всички притеснения, които може да имате. Няма причина да се притесняване“, казва Цицикостас.
Някои от предложенията са подкрепа от институциите за компаниите да си купят изцяло електрически служебни автомобили. Тези коли са около половината от всички нови регистрации в ЕС, така че би било голям ефект. А ще помогне и на вторичния пазар да се появят повече EV. Други идеи са по-екологични горива за самолетите, подобряване на ЖП мрежата и още мерки за мотивиране на покупката на EV. Липсва обаче конкретика как точно ще се случи всичко това.